maandag 10 oktober 2011

In geuren en kleuren

Ik zweet vrij veel. Ik sport vrij veel. Het eerste wordt niet altijd veroorzaakt door het tweede. Maar op een of andere manier lijkt de geur het sportzweet moeilijker uit kleding te krijgen. Dat begint met een vaag zweetluchtje bij het aantrekken, maar op een gegeven moment ruik je het al/nog als de shirts hangen te drogen. De geur maakt geen onderscheid tussen ‘echte’  sportshirts en simpele, goedkope shirts. Op den duur worden ze dan maar weggedaan, terwijl ze nog wel een tijd dienst hadden kunnen doen, maar ja, die geur, hè?
Op internet kwam ik verschillende keren tegen dat als je de kleding een paar uur laat weken in water met azijn, de zweetgeur niet meer zou blijven hangen in de shirts. Dat doe ik nu een maandje of twee en het lijkt te helpen. Ik probeer zoveel mogelijk de sportkleding pas te wassen als ik 2 setjes sportkleding bezweet heb: een keertje hardlopen en een keertje sportschool. Soms doe ik er ook de dagelijks gedragen shirts bij, maar al met al is het toch elke keer weer een emmer vol water die ik na gebruik weggooi. Tot ik (een beetje laat) op het idee kwam om de emmer gewoon met kleding én water in de wasmachine leeg te kieperen. Scheelt per wasbeurt weer een paar liter water. En bij mijn bovenlader is dat zo gebeurd. En nu maar hopen dat hiermee het ‘ontgeuringsproces’ niet teniet wordt gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten